یزد:جعفری "خبرنگار بهداشت و درمان"یزدفردا:عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد با بيان اين كه بيماري آب سياه در اثر افزايش فشار مايع داخل چشم بوجود مي‌آيد، گفت: بعد از ديابت و تراخم، بيماري چشمي آب سياه سومين علت نابينايي در سراسر جهان است.


دكتر محمدرضا شجاع در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان در یزد در خصوص بيماري گلوكوم يا آب سياه بيان كرد: اين بيماري در اثر بالا رفتن فشار مايع درون چشم و به همراه ورم قرنيه بوجود مي‌آيد.


وي ضمن بيان اين كه بيماري آب سياه به دو صورت مادرزادي و يا در اثر افزايش سن بروز پيدا مي‌كند، افزود: در نوع مادرزادي بيماري آب سياه، نوزاد از بدو تولد و يا گاهاً از سنين يك تا دو سالگي دچار ريزش اشك و نيز ترس از نور مي‌شود و در نهايت با بزرگ شدن قرنيه چشم، فشار چشم افزايش يافته و عصب بينايي چشم آسيب مي‌بيند.


دكتر شجاع تاكيد كرد: جهت جلوگيري از نابينايي نوزاد توصيه مي‌شود در همان بدو تولد نوزاد تحت عمل جراحي چشم قرار گيرد.


وي ضمن اشاره به نوع ديگر آب سياه خاطرنشان كرد: نوع دوم آب سياه در اثر افزايش سن و معمولاً در سنين 40 تا 50 سالگي بروز پيدا مي‌كند و به دو قسم حاد و مزمن طبقه‌بندي مي‌شود.


اين فلوشيپ قرنيه از سردرد، تهوع، استفراغ و كاهش ديد به عنوان علائم آب سياه حاد نام برد و گفت: بيمار مبتلا به آب سياه حاد تنها با اعمال جراحي بهبود مي‌يابد ولي آب سياه مزمن كه فقط با كاهش ديد در بيمار اتفاق مي‌افتد را مي‌توان با درمان دارويي نيز كنترل كرد.


دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در پايان متذكر شد: از آنجايي كه فشار مايع داخل چشم در اثر افزايش سن و يا علل مادرزادي بالا مي‌رود و مي‌تواند به عصب بينايي چشم آسيب برساند و حتي به نابينايي منجر گردد.


لذا توصيه مي‌شود بيماران مبتلا به آب سياه با مصرف داروهاي تجويز شده توسط پزشك متخصص و يا انجام عمل جراحي، فشار داخل چشم خود را به شكل طبيعي و در حدود 20 ميلي متر نگه دارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا